westkust-amerika.reismee.nl

Rust dag

Vandaag hebben we een rust dag gehouden. Hoe geweldig het ook allemaal is, we zijn eigenlijk steeds bezig geweest. Als het niet met sightseeing was, dan wel met hiken of met de camper naar de volgende plek rijden.

Vandaag zijn we in Oakhurst, een klein stadje net buiten Yosemite park. Van het park zelf is zoveel te zien, maar wat mij het meest opviel is dat het nog commercieler is dan Bryce en Zion bij elkaar. Ook al heb je in de andere parken shuttle bussen rijden en ook de nodige giftshops bij sommige stops, het is wel op een redelijk bescheiden manier.

In Yosemite is het beperkt tot een aantal plekken wat je kan bekijken en daar moet je dan proberen met je auto te parkeren, wat heel lastig is, vooral met een camper. Er rijden ook ontzettend veel autos en om de zoveel 'feet' heb je een site waar je kan stoppen om van de omgeving te genieten. Wees er snel bij want vol is vol.

In Yosemite heb je 2,600 kilometer aan riviertjes, 1,300 kilometer hike trails en 560 kilometer aan wegen.

In Yosemite Valley is alles met de shuttle bus bereikbaar. Voorbij Yosemite Valley ga je richting het zuiden. Dus richting Wawona, waar de zuid ingang/uitgang van het park is. Kilometers en kilometers rij je zigzaggend weer van de bijna 10.000 foot dat je bent begonnen weer naar beneden. Wat het meest indruk maakt zijn de grote delen van het bos dat getroffen is door bosbranden in het verleden. Nog steeds zie je daar de sporen van.

Een echte hike hebben we daar niet gedaan. Ik denk dat het echt een stuk minder warm moet zijn wil je mij een aantal kilometers weer aan het hiken krijgen. Heb nu al genoeg gehiked met temperaturen van boven de 35 graden.

Morgen gaan we naar onze laatste camping. Indian Flat campground. Aan de Merced river. Daar gaan we maandag een wildwater raft tocht maken. Morgen als we daar aankomen gaan we in de middag met een hike de omgeving verkennen. Dan zullen we beginnen met onze koffers te pakken en de camper schoon te maken. Maandag dus de raft tocht en daar zijn we pas na 18uur klaar mee. Dinsdag ochtend heel vroeg vertrekken naar San Francisco. Daar gaan we dan nog heerlijk een paar nachten in een hotel. Ik hoop met een groot dubblebad want hoe geweldig het is om met een camper te reizen, ik verlang naar een bad.

Reizen met een camper kan ik echt aan raden. Altijd je eigen wc bij de hand. Bij elke stop. Eigen douche als die op de camping vies zijn (wat nog maar één keer is gebeurt) En steeds hetzelfde bed. Gelukkig bij alle grote National parken zijn er shuttle bussen, dus kan je niet eens met je auto ver het park in. En je hoeft niet altijd in die gore diners of fastfood tenten te eten. Je kan lekker je eigen pot koken. In de super markten keuze zat. Misschien ben ik wel erg verwend maar we zijn een paar keer gaan eten in een diner en alleen het ontbijt was te pruimen. En 's avond lekker voor je camper buiten zitten naar de ongelofelijke hoeveelheid sterren te kijken.

Dat was het voor nu. Heb ik iets spannends te vertellen morgen dan schrijf ik dat anders wordt het na onze wildwater avontuur.

groetjes

Sascha

Klinkt goed! Heel veel plezier nog op Indian Flat campground en met raften! :D Lijkt me heel cool om te doen, maar heb wel gehoord dat het echt heel vermoeiend schijnt te zijn, dus succes! :) Ik hoop ook voor jullie dat je een bad hebt in San Francisco, als je op vakantie gaat is dat eigenlijk wel een vereiste in de badkamers van hotels haha :)! Geniet er nog even van.

ada

Hallo Ton en Irma,

Wat genieten jullie zeg!en wat een fotoos.Ging het raften cool?Alles is een belevenis wat jullie daar zien.Wat zullen jullie veel te vertellen hebben als jullie weer thuis zijn,daar nog niet aan denken geniet nog lekker.veel lieve groetjes van mij .xxxada

Ton

Het raften was erg cool, erg mooi om te doen. je vaart door een prachtige natuur, en meeste tijd heb je tijd genoeg om om je heen te kijken. en vermoeiend dat was het zeker niet, we hadden een goeie gids, Reed, en die deed het meeste werk. de rivier voert je mee, en af en toe bij een versnelling in het water, moesten we wat peddelen.